Langsung ke konten utama

Perkembangan Standar Akuntansi dari Berbagai Sumber

Pada kali ini, saya akan membahas sedikit tentang perkembangan akuntansi dari beberapa sumber. Untuk penjelasan lebih lanjut dapat merujuk pada literatur yang tertulis.

Pada buku IFRS in Your Pocket (2019) oleh IFRS halaman 15, IASB dibentuk pada tahun 2001 menggantukan IASC. IASC dibentuk pada tahun 1973 dan menjadi badan konsesnsus yang bertujuan untuk menyelaraskan standar pelaporan keuangan. IASC menghasilkan standar yang kemudian disebut dengan International Accounting Standards (IAS Standards). Interpretasi IAS Standards disebut dengan SIC Interpretations.

Menurut Ikatan Akuntan Indonesia pada Jurnal Akuntansi dan Keuangan Volume 14 No 2 Juli 2009 oleh Rindu Rika Gamayuni halaman 153—166 dan Ferry Danu Prasetya dalam Perkembangan Standar Akuntansi Keuangan di Indonesia (2012) halaman 9—14, sejarah dan perkembangan standar akuntansi di Indonesia adalah sebagai berikut.

  1. Selama penjajahan Belanda tidak ada standar akuntansi. Dalam pencatatan akuntasi mengunakan standar gaya Belanda.
  2. Sampai dengan tahun 1955 Indonesia tidak memiliki undang-undang resmi atau peraturan tentang standar keuangan.
  3. IAI didirikan pada tahun 1957
  4. Indonesia mengikuti standar akuntansi Amerika yang dibuat IAI yang disebut dengan prinsip akuntansi pada tahun 1974.
  5. Pada tahun 1984 prinsip akuntansi di Indonesia ditetapkan menjadi standar akuntansi.
  6. Standar akuntansi di Indonesia pada akhir tahun 1984 mengikuti standar yang bersumber dari IASC atau International Accounting Standard Committee.
  7. IAI secara penuh berkomitmen untuk mengikuti IASC/IFRS pada tahun 1994 dengan melakukan revisi total pada prinsip akuntansi yang dikembangkan pada tahun 1984.
Menurut Zamzani pada Finance and Accounting Journal Volume 1 Nomor 1 Maret 2012 oleh Bobby Wiryawan Saputra dan Agus Hermawan halaman 16, Indonesia menetapkan proses adopsi IFRS dalam tiga tahapan yaitu tahapan adopsi, persiapan, dan implementasi. Tahap adopsi dilakukan dari tahun 2008 sampai dengan 2010 dengan mengadopsi seluruh IFRS ke PSAK, mempesiapkan infrastruktur yang diperlukan, dan mengevaluasi serta mengelola dampak adopsi terhadap PSAK yang berlaku. Tahap persiapan pada tahun 2011 meliputi penyelesaian persiapan infrastruktur yang diperlukan dan penerapan bertahap PSAK berbasis IFRS. Yang terakhir tahap implementasi pada tahun 2012 meliputi penerapan PSAK berbasis IFRS secara bertahap kemudian evaluasi dampak penerapan PSAK secara komprehensif.

Komentar

Postingan populer dari blog ini

English Assignment - Reflection from Videos (part 2)

A.       Derivative Notation The derivative of f(x) is written as f'(x). We read it f prime of x. We can say it y' (y prime) because f(x) and y is interchangeable. Other we have notation dy/dx. It means the change in y's over the change in x's or we know it as slope. We say that the derivative is a slope of tangent line at specific point. We remember that the slope is change in y values over the change in x values. For the derivative we need two points. The first is (x, f(x)), f(x) is represented y. We can say that (x, f(x)) is the starting point (x,y). The second point is ((x+h),f(x+h)) with h is change in x. From those points we can find the slope of the line between points by slope formula. The formula is shown bellow. Slope=(change in y's)/(change in x's)=(y2-y1)/(x2-x1) Suppose that y1 is f(x), y2 is f(x+h), x1 is x, and x2 is x+h. So from the formula we get (f(x+h)-f(x))/(x+h-x)= (f(x+h)-f(x))/h h represent change in x values. If we put limit h approach...

ICEBERG Structure for Mathematics Learning Process II - Ethnomathemaitcs Reflection

ICEBERG Approach in Realistic Mathematics Mathematics is abstract, I admit that. Until now I still think that mathematics is complicated and always become the ‘unseen’ thing. If I, the university student, still think mathematics is abstract thing, then how about children in elementary school and junior high school? Maybe they will think that mathematics is from the outer-space. Realistic mathematics divides mathematics itself into four kinds: concrete mathematics, concrete model, formal model, and formal mathematics. Concrete mathematics is the lowest mathematics because we use a concrete object to deliver the material. The highest is, of course, the formal mathematics. Formal mathematics is used in university, used by mathematicians. We can say that formal mathematics is the abstract one. To facilitate students to understand the material, teacher can use the ICEBERG method. Here is the construction of ICEBERG. The floating capacity represents the mathematics learning...

ICEBERG Structure for Mathematics Learning Process III - Ethnomathematcs

The Hermeneutic of Pure Mathematics   The figure shown expresses the Hermeneutic of pure mathematics. Pure mathematics uses logic but not always have the experience in life. But mathematics knowledge always has the experience which related to life. It is true that experiences develop intuition of pupils. Experiences sharpen the intuition because from experience we learn more than mathematics. The problem will come out when teacher use traditional way to deliver the material. This is the chart that shows the solving of traditional learning. Teachers are required to remain innovative in learning activities . Let the students develop according to his ability . Teachers should be glad if an advanced student is smarter than the teacher . In traditional teaching , there is only material transfer from teacher to student . Pupils are not given the opportunity to argue in public . In an innovative learning process , students compared with seed plan...