Langsung ke konten utama

Perkembangan Standar Akuntansi dari Berbagai Sumber

Pada kali ini, saya akan membahas sedikit tentang perkembangan akuntansi dari beberapa sumber. Untuk penjelasan lebih lanjut dapat merujuk pada literatur yang tertulis.

Pada buku IFRS in Your Pocket (2019) oleh IFRS halaman 15, IASB dibentuk pada tahun 2001 menggantukan IASC. IASC dibentuk pada tahun 1973 dan menjadi badan konsesnsus yang bertujuan untuk menyelaraskan standar pelaporan keuangan. IASC menghasilkan standar yang kemudian disebut dengan International Accounting Standards (IAS Standards). Interpretasi IAS Standards disebut dengan SIC Interpretations.

Menurut Ikatan Akuntan Indonesia pada Jurnal Akuntansi dan Keuangan Volume 14 No 2 Juli 2009 oleh Rindu Rika Gamayuni halaman 153—166 dan Ferry Danu Prasetya dalam Perkembangan Standar Akuntansi Keuangan di Indonesia (2012) halaman 9—14, sejarah dan perkembangan standar akuntansi di Indonesia adalah sebagai berikut.

  1. Selama penjajahan Belanda tidak ada standar akuntansi. Dalam pencatatan akuntasi mengunakan standar gaya Belanda.
  2. Sampai dengan tahun 1955 Indonesia tidak memiliki undang-undang resmi atau peraturan tentang standar keuangan.
  3. IAI didirikan pada tahun 1957
  4. Indonesia mengikuti standar akuntansi Amerika yang dibuat IAI yang disebut dengan prinsip akuntansi pada tahun 1974.
  5. Pada tahun 1984 prinsip akuntansi di Indonesia ditetapkan menjadi standar akuntansi.
  6. Standar akuntansi di Indonesia pada akhir tahun 1984 mengikuti standar yang bersumber dari IASC atau International Accounting Standard Committee.
  7. IAI secara penuh berkomitmen untuk mengikuti IASC/IFRS pada tahun 1994 dengan melakukan revisi total pada prinsip akuntansi yang dikembangkan pada tahun 1984.
Menurut Zamzani pada Finance and Accounting Journal Volume 1 Nomor 1 Maret 2012 oleh Bobby Wiryawan Saputra dan Agus Hermawan halaman 16, Indonesia menetapkan proses adopsi IFRS dalam tiga tahapan yaitu tahapan adopsi, persiapan, dan implementasi. Tahap adopsi dilakukan dari tahun 2008 sampai dengan 2010 dengan mengadopsi seluruh IFRS ke PSAK, mempesiapkan infrastruktur yang diperlukan, dan mengevaluasi serta mengelola dampak adopsi terhadap PSAK yang berlaku. Tahap persiapan pada tahun 2011 meliputi penyelesaian persiapan infrastruktur yang diperlukan dan penerapan bertahap PSAK berbasis IFRS. Yang terakhir tahap implementasi pada tahun 2012 meliputi penerapan PSAK berbasis IFRS secara bertahap kemudian evaluasi dampak penerapan PSAK secara komprehensif.

Komentar

Postingan populer dari blog ini

ICEBERG Structure for Mathematics Learning Process II - Ethnomathemaitcs Reflection

ICEBERG Approach in Realistic Mathematics Mathematics is abstract, I admit that. Until now I still think that mathematics is complicated and always become the ‘unseen’ thing. If I, the university student, still think mathematics is abstract thing, then how about children in elementary school and junior high school? Maybe they will think that mathematics is from the outer-space. Realistic mathematics divides mathematics itself into four kinds: concrete mathematics, concrete model, formal model, and formal mathematics. Concrete mathematics is the lowest mathematics because we use a concrete object to deliver the material. The highest is, of course, the formal mathematics. Formal mathematics is used in university, used by mathematicians. We can say that formal mathematics is the abstract one. To facilitate students to understand the material, teacher can use the ICEBERG method. Here is the construction of ICEBERG. The floating capacity represents the mathematics learning

English Assignment

1.        1. Father has Rp1, 200,000.00 as his salary and reduces 14% tax. Determine father's salary after imposed by tax. (Book 1, page 129) 2.        2. If the price of one dozen of spoons is Rp18, 000.00, how much it cost for 27 spoons? (Book 1, page 187) 3.        3. The perimeter of a garden is 30 meters. The ration between the length and the width of the garden is 3:2. Determine the length and the width of the garden! (Book 1, page 189) 4.        4. Solve the following equation: 9x+4=3x+22 (Book 1, page 145) 5.        5. A tradesman has bought rice from farmer in Rp4, 500.00 for each kilogram. Then he sold it in Rp4, 700.00 for each kilogram. Determine the tradesman's profit if he can sale 90 kilograms of rice! (Book 1, page 123) 1.        1. Father's salary is Rp1, 200,000.00. Assume that his salary is 100%. If we imposed his salary (14%), he has 100%-14% that equals to 86%. So his salary is 86% of Rp1, 200,000.00. It's equals to Rp1, 032,000.00. 2.        2. We

Understanding The Elements Supporting Ethnomathematics I - Ethnomathematics Reflection

Some people think ethno mathematics is not important or not interesting enough. But I think ethno mathematics has its own enchantment. Ethno mathematics gives me the other side of mathematics where mathematics has an interesting history. Knowing that mathematics is used since a long ago makes me feel that mathematics is not an ordinary knowledge. Mathematics is not only a pure knowledge, but also knowledge that has meaning and history. This time Mr. Marsigit gave us a quiz and he asked us to make a reflection from it. This time I knew that Aji Saka is real, not a legend or a story. In communication, there are four dimensions, namely material dimension, formal dimension, normative dimension, and spiritual dimension. Material dimension is a dimension where the communication is built between two persons or more with physical contact. For example when a guy throws a punch to someone else, the dimension is the physical contact, the punch. Formal dimension is a dimension where the comm